دراسة الشفقة بالذات في علاقتها بالقلق النفسي لدى الطلاب الموهبين بالمرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

حاصل على دكتوراه

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على الشفقة بالذات وعلاقته بالقلق لدى عينة المراهقين الموهوبين في المرحلة الثانوية, وكذلك معرفة الفروق في الشفقة بالذات والقلق تبعًا لمتغير الجنس, واستخدمت الدراسة دليل الكشف عن الموهوبين (إعداد آمال عبد السميع باظه, 2014), ومقياس الشفقة بالذات إعداد نيف (Neff,2019 ) ترجمة الباحث, ومقياس القلق اعداد الباحث. تكونت عينة الدراسة من (50) طالبًا من الطلاب الموهوبين. توصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية سالبة بين الشفقة بالذات والقلق لدى الموهوبين, ووجود فروق بين الذكور والإناث على مقياس الشفقة بالذات والقلق لصالح الذكور.

The study aimed to identify self-compassion and its relationship to anxiety among a sample of gifted adolescents in the secondary stage, as well as to know the differences in self-compassion and anxiety according to the gender variable, and the study used the color sequential matrices test scale for Raven prepared by (Emad Ahmed Hassan, 2016), the guide to detecting the gifted (prepared by Amal Abdel Samie Baza, 2014), and the self-compassion scale prepared by Neff (Neff, 2019) Translated by the researcher, and the anxiety scale prepared by the researcher. The study sample consisted of (50) gifted students. The results of the study found a negative correlation between self-compassion and anxiety among the gifted, and the existence of differences between males and females on the scale of self-compassion and anxiety in favor of males

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية